Správne držanie tela je alfa a omega: Rastúci detský stôl má význam

Správne držanie tela je alfa a omega: Rastúci detský stôl má význam

Zlé držanie tela a podobné anomálie začínajú u detí už v ranom veku. Následne sa rodičia čudujú, že ich dieťa má krivú alebo poškodenú chrbticu. Už počas prvých krkov vášho dieťaťa je podstatné dbať na to, ako sa vaše dieťa formuje. Nie je to len o: „Vystri sa! Nehrb sa! Choď vzpriamene!“ A čo pomôcky, ako rastúci detský stôl, ortopedické vložky alebo školské tašky?

Reálne problém s nesprávnym držaním tela si začne rodič všímať väčšinou s nástupom do školy. Z herného prostredia škôlky sa zrazu ocitnú v školskej lavici, kde dlhé hodiny sedia, prídu domov a opäť sedia nad domácimi úlohami. A keď sa k tomu pridá počítač, je vysoká šanca, že problémy s pohybovým aparátom sa dostavia. Ako teda aspoň čiastočne prispieť k lepšiemu držaniu tela svojho dieťaťa?

Vhodné podmienky a zásady

Nedokážete eliminovať všetky faktory, ktoré ovplyvňujú nesprávne držanie tela vášho dieťaťa, no môžete ich minimálne obmedziť. Vytvoriť pre dieťa doma vhodné podmienky pre prácu, ale ja zábavu je základ. 

Preto je skvelým doplnkom napríklad rastúci detský stôl. Ten do určitého veku rastie s vašim dieťaťom a umožňuje prispôsobovať posed podľa fyziológie vášho dieťaťa a prispôsobiť môžete stôl i stoličku tak, aby vyhovovala danej aktivite (učenie, písanie, kreslenie...).

Ďalším vhodným doplnkom môže byť anatomicky tvarovaná školská taška. Dôležité je aj správne sedenie. Dieťa by sa vždy malo oboma nohami dotýkať podlahy a horná časť chrbta by mala byť opretá. Držanie tela ovplyvňuje i spánok. Matrac by nemal byť príliš mäkký a zároveň by dieťa malo mať hlavu na vankúši.

Čo znamená správne držanie tela?

Vzpriamená hlava, ramená voľne uložené do strán v rovnakej výške. Hrudník je napnutý a brucho je mierne vtiahnuté. Lopatky sú spustené dole, bedrá sú v rovnakej výške špičky nôh smerujú mierne od seba a dieťa došľapuje počas chôdze celou nohou. Nie iba špičkami.

Samozrejme, detský rastúci stôl, školská taška, ergonomické stoličky, ortopedické vložky do topánok a iné pomôcky nie sú stopercentnou zárukou správneho držania tela. No v prvom rade môžu pôsobiť ako prevencia alebo pomôžu sa istých zlozvykov zbaviť.